Pod koniec czerwca Rada Unii Europejskiej uzgodniła wspólne stanowisko negocjacyjne dotyczące uproszczenia wymogów raportowania zrównoważonego rozwoju (CSRD) oraz należytej staranności (CSDDD).
Propozycja stanowi część pakietu OMNIBUS I, ogłoszonego przez Komisję Europejską w lutym 2025 r., którego celem jest ograniczenie obciążeń administracyjnych i regulacyjnych oraz wzmocnienie konkurencyjności unijnych firm – szczególnie MŚP.
Najważniejsze zmiany w CSRD
W ramach CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) Komisja Europejska zaproponowała m.in.:
- podniesienie progu zatrudnienia do 1000 pracowników,
- próg finansowy – 450 mln euro obrotu netto
- wyłączenie z obowiązku raportowania notowanych MŚP.
Jednocześnie wprowadzono klauzulę przeglądową, która umożliwi w przyszłości rozszerzenie zakresu raportowania, jeśli okaże się to konieczne.
Kluczowe zmiany w CSDDD
W przypadku CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), Rada UE zaproponowała znaczące zmiany:
- próg zatrudnienia dla firm zwiększono do 5000 pracowników
- Próg finansowy zwiększono do 1,5 mld euro obrotu,
- obowiązki należytej staranności ograniczono do partnerów bezpośrednich (tier 1)
- przyjęto podejście oparte na ryzyku, a nie strukturze organizacyjnej – firmy będą skupiać się na obszarach o największym ryzyku negatywnego wpływu,
- firmy nie będą musiały prowadzić kompleksowego mapowania łańcucha dostaw, wystarczy ogólna analiza ryzyk oparta na dostępnych informacjach,
- Transpozycja do krajowego porządku prawnego przesunięta na 26 lipca 2028
Łagodniejsze podejście do planów klimatycznych
Zmieniono również wymogi dotyczące planów transformacji klimatycznej. Zamiast obowiązku „wdrażania” planów, firmy mają teraz obowiązek ich przyjęcia i przedstawienia działań planowanych oraz zrealizowanych. Termin na ich przygotowanie przesunięto o 2 lata, a rolą organów nadzorczych będzie wspieranie firm w projektowaniu tych planów.
Co dalej?
Po przyjęciu mandatu negocjacyjnego przez Radę, prezydencja Rady UE może rozpocząć rozmowy z Parlamentem Europejskim, kiedy ten przyjmie własne stanowisko. Celem jest zakończenie prac nad pakietem uproszczeń Omnibus I jeszcze w 2025 roku.